از روسی تا پیلوت؛ غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۶

از روسی تا پیلوت؛ غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر

با اعلام اسامی فیلم های راه یافته به جشنواره فجر، به مرور فیلم‌های جا مانده از این دوره پرداختیم.
به گزارش خبرنگار «صبا»، اسامی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره ملی فجر در نشستی با حضور هیئت انتخاب این بخش و جمعی از اهالی رسانه توسط دبیر سی و هفتمین جشنواره فجر اعلام شد.
با نگاهی به  ۲۲فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ، دو فیلم «پالتو شتری» و «مسخره باز»  به چشم می خورد که علاوه بر بخش سودای سیمرغ  در بخش نگاه نو  فیلمسازان فیلم  اولی نیز حضور دارند.
در این بین می توان به جای خالی تعدادی از فیلم ها اشاره کرد که پیش بینی می شد بعضی از آن ها به طور قطع از گزینه های حضور در جشنواره فجر باشند که گویا بخت با آن ها یار نبوده و از حضور در این جشنواره جا ماندند.
تعدادی از فیلم هایی که فرم حضور در جشنواره فجر را پر کرده و از میدان رقابت کنار گذاشته شدند به این شرح است:
از روسی تا پیلوت؛غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر
«دو طبقه روی پیلوت»
فیلمی به کارگردانی ابراهیم عامریان و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح محصول سال ۹۶ است و داستان روایتگر یک مرده کش می‌باشد.
جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و سعیدآقاخانی با حضور پریوش نظریه و با معرفی بهدخت ولیان بازیگران اصلی «دو طبقه روی پیلوت» را تشکیل می دهند. بانیپال شومون، گیلدا ویشکا، صفر محمدی و علی جعفری از دیگر بازیگران فیلم هستند.
«رویای سهراب»:
فیلم سینمایی «رویای سهراب» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی قوی تن است که روایتگر زندگی شاعر به نام  ایرانی سهراب پسهری را روایت می کند.
مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، لاله اسکندری، ترلان پروانه، مینا جعفرزاده، حسین محمدیان، فروغ امجدی، ابلفضل میری، غزاله اکرمی،داود خلیلی، حسن علیرضایی، مرتضی مرتضایی، شادی عزیزی، مهرداد داوری، فاطمه کرمپور بازیگران اصلی و عرفان پری رخ، دنیا روحی، امیریاسان مدبرنیا بازیگران خردسال این فیلم سینمایی هستند.
از روسی تا پیلوت؛غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر
«بی وزنی»:
فیلم سینمایی «بی وزنی» به کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه کنندگی مرتضی شایسته است که قصه‌ای زنانه دارد.
امیرعلی دانایی، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان در «بی وزنی» به ایفای نقش می‌پردازند.
«مصائب شیرین ۲»:
فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» به کارگردانی و تهیه کنندگی علیرضا داوودنژاد است که قراربود نسخه ای از این فیلم برای بازبینی به جشنواره فجر فرستاده شود که گویا با اعلام اسامی، از حضور در جشنواره فجر جا ماند.
 در «مصائب شیرین » که در سال ۷۷ ساخته شد، رضا، مونا،محمدرضا داودنژاد،احترام سادات حبیبیان و اقدس سعادت رضایی بازی می‌کردند.
از روسی تا پیلوت؛غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر
«روسی»:
فیلمنامه «روسی» نوشته امیر حسین ثقفی و به تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی با موضوع اجتماعی ساخته شده است.
امیر آقایی، طناز طباطبایی، صابر ابر ، محمود نظرعلیان، حسین مسلمی، بهمن صادق حسنی و میلاد کی مرام با حضور سپیده گلچین بازیگران اصلی این فیلم هستند.
«ژن خوک»:
فیلم سینمایی «ژن خوک» به کارگردانی و تهیه کنندگی سعید سهیلی در ژانر کمدی اجتماعی ساخته شده است.
هادی حجازی‌فر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، صبا سهیلی، قربان نجفی، بهرنگ علوی، علیرضا مهران، شهین تسلیمی، مهدی دانایی مقدم، احمد مینایی، افشین اخلاقی، فرشید نزاکتی، وحید کرمانی، مهسا آبیز با حضورِ الناز حبیبی و هنرمندیِ جمشید هاشم‌پور در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
«مشمشه»:
فیلم سینمایی «مِشمِشه» به نویسندگی و کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی علی یاور در ژانر جتماعی ساخته شده است.
«مِشمِشه» یک طنز موقعیت است و داستان یک گروه فیلمبرداری را روایت می‌کند که در حال ساخت فیلمی هستند. آنان برای چند سکانس از فیلم احتیاج به یک خر دارند و همین امر کل گروه را با ماجراهای مختلفی مواجه می‌کند… .
پوریا شکیبایى، سحر صباغ‌سرشت، بابک نورى، احمد یاورى‌شاد، محسن دلیخون، شهریار حیدرى، بهناز توسلى، نسیم فروغ، مهران آتش‌زاى، احسان بابازاده، فرید شهریارى، همراه با هنرمندان نوجوان رعنا چشم‌آذر و امین على شهسوارى، و (با حضور) محمدرضا داودنژاد، فاطمه شکرى و حسن رضایى بازیگران این فیلم هستند.
«بی تار»:
فیلم سینمایی «بی تار» به کارگردانی جمیل رستمی و تهیه کنندگی حامد حسینی در ژانر اجتماعی ساخته شده است.
مهدی پاکدل، مریم بوبانی، محیا دهقانی، تینو صالحی، سحر درویش، محمد لاریان، شهاب عباسیان، آریا راد و تعدادی بازیگر کُرد از بازیگرانی هستند در فیلم سینمایی «بی تار» نقش آفرینی کردند.
«برمودا»:
فیلم سینمایی «برمودا» به کارگردانی رهبرقنبرپور و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح طنزی اجتماعی را روایت می کند.
رضامولایی، شهرزاد کمال زاده، شیرین ولی پور، سارا بهارلو، علیرضا پاکزاد، ابوالفضل خوشبخت، مهدیه خوشبخت، نسیم بهشتی، مهدی واسعی و سیدمحمدجواد کیمیا به نقش آفرینی در «برمودا» پرداخته اند.
«خداحافظ دختر شیرازی»:
فیلم سینمایی «خداحافظ دختر شیرازی» به کارگردانی افشین هاشمی و تهیه کنندگی فرشته طائرپور ساخته شده  و عاشقانه‌ی مفرّح است که بر اساس یکی از برجسته‌ترین آثارِ کمدی‌نویسِ مشهورِ آمریکایی – نیل سایمون – توسط افشین هاشمی با فرهنگِ شوخِ ایرانی بازنویسی شده است.
بازیگران این فیلم که مراحل فنی آن به تازگی آغاز شده است، عبارتند از: شبنم مقدمی، افشین هاشمی، مونا فرجاد، حسین محب اهری، آیسان حدّاد و رویا تیموریان؛ با هنرمندیِ حسین یاری؛ حضورِ افتخاریِ هومن برق نورد و هدایت هاشمی و نقش‌آفرینیِ رسول صدرعاملی.
از روسی تا پیلوت؛غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر
«نبات»:
 فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی و تهیه کنندگی هوشنگ نوراللهی ساخته شده که اولین ساخته بلند پگاه ارضی در مقام کارگردانی است .
 «نبات» یک ملودارم خانوادگی با مضمونی اجتماعی است. این فیلم روایتگر داستان زندگی مردی به نام سعید است که به همراه تنها دختر و یادگار همسرش، نبات در تهران زندگی شیرین و آرامی را سپری می کنند. با ورود زنی به نام رویا زندگی آنها دستخوش اتفاقاتی می شود که….
شهاب حسینی، نازنین فراهانی همراه با بازیگر نوجوان ستایش محمودی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. معصومه رحمتی و تینا اسدی نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«عطر داغ»:
به کارگردانی علی ابراهیمی و تهیه کنندگی امیرشهاب رضویان، داستان دختری به نام مریم است که مجبور می‌شود شبی بیرون از خانه بماند. بیرون ماندن او یکسری اتفاقات برای او و خانواده‌اش در پی دارد که….
خاطره اسدی،شیوا مکینیان، شهرام حقیقت دوست، مهرداد صدیقیان، بهاره کیان‌افشار، سیما تیرانداز،  مهوش صبر کن، کریم اکبری مبارکه، احسان امانی، آیسان حداد، امیر حسین میری بازیگران این فیلم هستند.
از روسی تا پیلوت؛غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر
«زعفرانیه ۱۴ تیر»:
«زعفرانیه ۱۴تیر»به کارگردانی سید علی هاشمی و تهیه کنندگی سلیمان علی است ، این فیلم یک درام اجتماعی است و درباره یک خانواده پولدار سطح بالاست که یک اتفاق باعث بحرانی عجیب در خانواده می‌شود. کل فیلم در یک روز و در یک خانه اتفاق می‌افتد.
در این فیلم مهدی هاشمی، هنگامه قاضیانی، مسعود رایگان، نازنین بیاتی و لیندا کیانی به ایفای نقش می‌پردازند.

«سرکوب»:
فیلم سینمایی «سرکوب» اولین ساخته سینمایى رضا گوران به تهیه کنندگى حبیب اسماعیلى است .

در خلاصه داستان فیلم «سرکوب» آمده است: یه کارى کرد وفادارى بشه عادت همه مون حالا همه مون وفاداریم اما اونى که بهش وفاداریم خیلى وقته که مرده…
باران کوثرى، سارا بهرامى، الهام کردا، پردیس احمدیه و رویا افشار ازبازیگران این فیلم هستند.

«وکیل مدافع»:
فیلم سینمایی «وکیل مدافع» به کارگردانی مشترک سلما بابایی، ونداد دوشن و تهیه کنندگی محسن علی اکبری است.
در خلاصه داستان این فیلم آماده است ؛اگر در سال ۹۷جنگی اتفاق بیافتد و جنگی که در ۳۰سال پیش رخ داد مجدد تکرار شود، به کجا خواهیم رفت و چه خواهیم کرد؟ این موضوع؛ قصه «وکیل مدافع» است و روایت گر نگاهی عمیق با باری سیاسی نسبت به فضای روز و ۸سال جنگ دفاع مقدس خواهد بود.
ایمان افشاریان، کوروش تهامی، محمودعزیزی و مجید یاسر بازیگرانی هستند که تاکنون جلوی دوربین «وکیل مدافع» رفته اند و به زودی بازیگران دیگری نیز به پروژه اضافه خواهند شد.
از روسی تا پیلوت؛غایبان سی و هفتمین جشنواره فجر
«سامورایی در برلین»:
فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفاری است .
حمید فرخ نژاد، امیرمهدی ژوله، میرطاهر مظلومی، هومن حاجی عبداللهی، میترا حجار، سامان صفاری گوهر خیراندیش،نادر مشایخی،محسن حسینی،اکبر سمنار از جمله بازیگران این فیلم کمدی هستند.

«بازیچه»:

فیلم سینمایی «بازیچه» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدعلی سجادی است .
در خلاصه داستان «بازیچه»آمده است: مهرداد با سودابه ، خواهر دوست و همکارش سیامک، ازدواج می کند و او را به خانه‌ی  قدیمی‌شان می‌برد تا در کنار مادرش سر کنند که با حوادثی روبه رو می‌شود.

آرمان درویش، ساناز سعیدی، رضا مولایی، آناهیتا درگاهی، با هنرمندی رویا تیموریان، رضا بابک، با حضور افتخاری ستاره اسکندری از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«گیتی همسر علیرضا»:

فیلم سینمایی« گیتی همسر علیرضا » نخستین ساخته سینمایی حمید رضا هنری به تهیه کنندگی همایون رضا عطاردی و عزت اله جامعی ندوشن است.
گفتنی است؛ در این فیلم آرش آصفی بازیگر نقش اول فیلم توقیف شده «رستاخیز» در نقش اصلی جلوی دوربین رفته است . رویا جاوید نیا ،ریحانه رضی ،کریم اکبری مبارکه ،زهرا برومند و . . . دیگر بازیگران « گیتی همسر علیرضا » هستند.
«لواسان»:
فیلم سینمایی «لواسان» به کارگردانی سمیرا رجبی و تهیه کنندگی عزت الله جامعی است.
«لواسان» اولین فیلم بلند سمیرا رجبی محسوب می‌شود که پیش‌تر تجربه کارگردانی چند فیلم‌ کوتاه در کارنامه‌اش داشته‌است.
این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و در خلاصه داستانش آمده است: جوانی در مخمصه روحی – روانی قرار گرفته است. وی در این شرایط و در ضمیر ناخوداگاه خود قصد خروج از کشور را دارد اما در این میان اتفاقاتی رخ می‌دهد.
ثریا قاسمی، عباس غزالی، سمیرا رجبی ، فریبا طالبی، شمسی فضل الهی و با هنرمندی امیر محمد زند  و عزت الله جامعی ندوشن در آن به ایفای نقش می پردازند.

پیش از اعلام اسامی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فجر ۴فیلم «موج اف ام ردیف ۴۸» به کارگردانی کیارش اسد زاده،«زندانی ها» به کارگردانی مسعود ده نمک،رحمان ۱۴۰۰به کاگردانی منوچهر هادی و «ماهمه با هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی انصراف خود رابه دلیل طولانی شدن مراحل فنی اعلام کردند.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه همزمان با گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500