تشریح آخرین وضعیت پیگیری تاسیس “صندوق سرمایه‌گذاری فیلم” | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۱

تشریح آخرین وضعیت پیگیری تاسیس “صندوق سرمایه‌گذاری فیلم”

مدیرعامل بنیاد فارابی ضمن تشریح آخرین وضعیت پیگیری تاسیس «صندوق سرمایه‌گذاری فیلم»، رفع شبهه «پول‌های مشکوک» را از مهم‌ترین تاثیرات راه‌اندازی این صندوق دانست.

به گزارش صبا، نزدیک به یک سال پیش بود که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از ایده «ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری سینما» زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی کرد و پس از آن نیز مسئولان ارشد سینما و مدیران بورس در نشست‌هایی به تبادل‌نظر و هماهنگی برای اجرایی شدن این ایده پرداختند.

علیرضا تابش؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره آخرین وضعیت پیگیری این ایده گفت: چندی قبل رئیس سابق سازمان سینمایی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و بنده دیداری با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار داشتیم و به‌دنبال آن هم با سازمان بورس و اوراق بهادار جلساتی داشتیم که طی این دیدارها اساسنامه و امیدنامه اولیه «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» تنظیم شد.
او ادامه داد: از آن‌جا که این صندوق یک هویت جدید در عرصه سینما محسوب می‌شود و متفاوت از هویت‌های قبلی مانند فارابی، صندوق اعتباری هنر و یا هر هویت اجرایی دیگری است، این مقدمات و پیگیری‌ها لازم بود و طبق آخرین اطلاع بنده، در حال حاضر هم اساسنامه صندوق مراحل پایانی کسب موافقت اصولی را طی می‌کند.
تابش از هماهنگی با مسئولان بورس برای برگزاری یک دوره آموزشی هم خبر داد و گفت: قرار بر این شده است برای آشنایی دست‌اندرکاران سینما و فعالان صنفی مانند تهیه‌کنندگان و کارگردانان، اصناف مرتبط با شبکه نمایش خانگی و حتی برخی روزنامه‌نگاران سینمایی که لازم است مفاهیم مربوط با بورس را بیشتر بشناسند، با همت سازمان بورس، بنیاد فارابی و خانه سینما یک دوره فشرده آموزشی داشته باشند که از اهداف مهم این دوره آشنایی با مفاهیم اولیه و شناخت سازوکار مشارکت در فعالیت‌های بورس و این صندوق خواهد بود.
چه خوب می‌شود که فیلم‌های تولیدی سینما و یا سریال‌های شبکه نمایش خانگی به‌صورت شفاف منشأ مالی و هزینه‌ تولید خود را مطرح کنند؛ ملموس‌ترین دستاورد راه‌اندازی «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» زمینه‌سازی برای همین شفافیت است. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره زمان‌بندی اجرایی شدن فعالیت صندوق سینما نیز خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از اخذ موافقت اصولی، فعالیت رسمی صندوق نیز آغاز خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها حتما در سال جاری یعنی تا پایان سال۹۷ شاهد این اتفاق خواهیم بود. کارهایی که به‌عنوان موسسان این صندوق در حال پیگیری آن هستیم؛ یکی طراحی یک بسته سینمایی برای عرضه است و بحث مهم‌تر اطلاع‌رسانی و معرفی این صندوق است تا اهالی سینما، صاحب‌نظران و به‌خصوص فعالان اقتصادی که به‌دنبال مفاهیم و ظرفیت‌های تازه در بازار سرمایه هستند اما هنوز از برنامه‌‌های این صندوق اطلاع ندارند، شناخت لازم در این زمینه را به‌دست بیاورند. سلسله برنامه‌هایی را برای اجرای این هدف طراحی کرده‌ایم و امیدواریم آرام‌آرام این مفهوم تازه جا بیفتد.
 تابش در پاسخ به این‌که نخستین تاثیر و ملموس پس از آغاز فعالیت رسمی «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» در چرخه اقتصادی سینمای ایران چه خواهد بود، گفت: تامین مالی برای پروژه‌های سینمایی مبحثی بسیار مهم است که مدت‌هاست به‌دنبال سامان‌دهی آن بوده‌ایم و نفس شکل‌گیری این صندوق هم برای ارائه و رونق مدل جدیدی از سرمایه‌گذاری جمعی در سینماست.
او ادامه داد: امروز وقتی به اخبار رسانه‌‌‌ها درباره سرمایه‌گذاری در فیلم‌های سینمایی دقت کنید، شاهد طرح شبهاتی درباره ورود پول‌های مشکوک به این عرصه خواهید بود که به نظرم یکی از راه‌های جلوگیری از ابهامات و شبهات، ایجاد فرصتی به نام «صندوق سرمایه‌گذاری» است.
تابش در تشریح این تاثیرگذاری افزود: هر پروژه‌ای بخواهد از این ظرفیت تازه استفاده کند، مهم‌ترین ویژگی‌اش باید شفافیت باشد. به هیچ‌وجه نمی‌توان در سایت «کدال» که مخصوص اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مالی نهادهای ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است، اطلاعات مبهم و غیرواقعی ارائه کرد که این مسئله زمینه را برای هرچه شفاف‌تر شدن فضای سینمای کشور فراهم خواهد کرد. برای ورود به این عرصه کاملا باید شفاف عمل کرد. بیشتر نهادهای دولتی، فرهنگی و سینمایی در یک سال‌ اخیر «شفاف‌سازی» را از خود آغاز کرده‌اند. آرام‌آرام باید سراغ شفافیت در دیگر عرصه‌های تولید در میدان فرهنگ و هنر هم رفت.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان تاکید کرد: چه خوب می‌شود که فیلم‌های تولیدی سینما و یا سریال‌های شبکه نمایش خانگی به‌صورت شفاف منشأ مالی و هزینه‌ تولید خود را مطرح کنند و قطعا ملموس‌ترین دستاوردی که راه‌اندازی «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» می‌تواند به همراه داشته باشد زمینه‌سازی برای همین شفافیت در سرمایه‌گذاری و تولید است. امیدواریم این صندوق به‌گونه‌ای فعالیت خود را پیش ببرد که علاوه‌بر سرمایه‌گذاری در تولید فیلم سینمایی و سریال‌های خانگی، فرصت و زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر زیرساختی همچون سالن‌سازی نیز در آن فراهم شود.
منبع: مهر
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000