سختی‌‌های نقش‌آفرینی در سریال‌های تاریخی از زبان جعفر دهقان | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۵
جعفر دهقان؛

سختی‌‌های نقش‌آفرینی در سریال‌های تاریخی از زبان جعفر دهقان

جعفر دهقان که بازی در مجموعه‌‌های ماندگاری مانند «یوسف پیامبر» و «اصحاب کهف» را در کارنامه خود دارد، از سختی‌‌های نقش‌آفرینی در سریال‌های تاریخی می‌گوید.

به گزارش صبا، جعفر دهقان که بازی در مجموعه‌‌های ماندگاری مانند  «یوسف پیامبر» و «اصحاب کهف» را در کارنامه خود دارد، از سختی‌‌های نقش‌آفرینی در سریال‌های تاریخی می‌گوید. از این‌که این سریال‌ها لوکیشن‌‌های خاصی دارند و لباس‌‌هایی که بازیگران باید بپوشند مقتضیات ویژه‌ای دارد و گریم‌‌ها معمولاً سنگین است. او امّا در همین ارتباط یادآوری می‌کند که وقتی نتیجه کار خوب می‌شود، خستگی از تن عوامل درمی‌آید. به بهانه پخش سریال «اصحاب کهف» از شبکه آی‌فیلم۲ با این بازیگر هم‌صحبت شدیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای دهقان، اطلاع دارید که سریال «اصحاب کهف» از شبکه آی‌فیلم۲ در حال پخش است؟

نمی‌دانستم که در حال حاضر از آی‌فیلم۲ در حال بازپخش است، امّا می‌دانم که از شبکه‌‌های مختلف چندین بار به نمایش درآمده است.

جذابیت‌‌های نقش «ماکسیمیلیان» که در این سریال ایفا کردید، برای خودتان چه بود؟

متفاوت بودن این شخصیت نسبت به کارهای دیگر برایم جذابیت زیادی داشت. داستان این سریال برگرفته از یک قصه قرآنی است و همین موضوع بر جذابیت کار می‌افزود. در این سریال به یاران خداوند و یکتاپرستان از دید قرآن پرداخته شده و این موضوع مهمی است. شخصیتی که من بازی کردم از دل قرآن برآمده بود و این موضوع برایم اهمیت زیادی داشت. فضای سریال فضای متفاوتی بود. قصه جذابی داشت و مسلم بود که مورد توجه قرار خواهد گرفت. «اصحاف کهف» اولین سریالی بود که در تلویزیون به موضوعی قرآنی می‌پرداخت و به همین دلیل جذابیت خاصی داشت.

به نظر خودتان سریال چطور از آب درآمد؟

عالی بود، خیلی خوب و بدون نقص. البته شاید اگر بخواهید باتوجه به امکانات الان این سریال را قضاوت کنید به نظرتان مشکلاتی داشته باشد امّا باید توجه داشته باشید که این سریال سال‌ها پیش ساخته شده است و آن زمان مانند الان امکانات و تکنولوژی‌‌های پیشرفته وجود نداشت. به نظر من این سریال باتوجه به امکاناتی که در زمان ساختش وجود داشت، بی‌نقص ساخته شده است.

قبل از پخش، فکر می‌کردید این سریال مورد توجه قرار بگیرد و مخاطبان زیادی را جذب کند؟

صادقانه بگویم، وقتی این سریال را بازی می‌کردیم، تصور نمی‌کردیم که این‌قدر گل کند و مخاطب داشته باشد. خود من فکر نمی‌کردم سریال تا این حد بیننده داشته باشد. به‌ویژه فکر نمی‌کردم تا این اندازه مورد توجه مسلمانان جهان قرار بگیرد. تصورمان این بود که این سریال نهایتاً به مرزهای ایران محدود می‌شود و بینندگان بین‌المللی نخواهد داشت، امّا شرایط به گونه دیگری رقم خورد و سریال بسیار مورد توجه قرار گرفت.

به نظر شما دلایل موفقیت این سریال چه بود؟

مهم‌ترین چیزی که باعث ماندگاری این سریال شد قصه قرآنی‌‌اش بود. قصه از دل قرآن برآمده بود و برای مسلمانان جذابیت داشت. داستانی بود که همه با آن آشنایی داشتند و با آن احساس نزدیکی می‌کردند. موضوع مهم این است که تا قبل از ساخت «اصحاب کهف» درباره این موضوع سریالی ساخته نشده بود. مثلاً ما چندین سریال درباره حضرت یوسف داریم، امّا درباره اصحاب کهف این طور نیست.

موضوع مهم دیگر، جذابیت‌‌های بصری این سریال بود. این جذابیت‌‌ها بموقع و به‌اندازه اعمال شده بود و باعث جذب بیش از پیش بیننده می‌شد. به‌طور کلی، آقای سلحشور اولین کسی بودند که شهامت به خرج دادند و در تلویزیون اقدام به ساخت چنین سریالی کردند. ساختن این سریال یک ریسک بزرگ بود، چرا که امکان داشت مورد استقبال قرار نگیرد و چه‌بسا انتقادهایی نیز به آن وارد شود. امّا کار خوب از آب درآمد و موفق به جذب بینندگان شد.

همان‌طور که می‌دانید بینندگان آی‌فیلم۲ تاجیکستانی‌‌ها و افغانستانی‌‌های فارسی‌زبان هستند، باتوجه به این موضوع به نظرتان «اصحاب کهف» گزینه مناسبی برای پخش از این شبکه هست؟

شک نکنید که «اصحاب کهف» می‌تواند گزینه مناسبی برای پخش از شبکه‌‌های مختلف باشد. تا زمانی که این سریال بیننده دارد، می‌توان آن را برای مخاطبان مختلف به نمایش درآورد. در همین ارتباط می‌خواهم خاطره‌ای را برایتان بگویم که فکر می‌کنم شنیدنش خالی از لطف نیست. زمانی که این سریال برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شد، یک فرد تاجیکستانی در تهران مرا پیدا کرد و با من در دفترم قرار گذاشت و با همدیگر صحبت کردیم. در آن زمان تازه تاجیکستان از شوروی سابق استقلال یافته بود و مردم این کشور زیاد با دین اسلام آشنایی نداشتند. این داستان این‌قدر در این کشور فراگیر شده بود که وی می‌گفت ما شش دوست هستیم که سریال اصحاب کهف را دیده‌‌ایم و هر کدام از ما خودمان را جای اصحاب کهف گذاشته‌‌ایم و با آن نام یکدیگر را صدا می‌زنیم. او می‌گفت هر کدام از دوستان اسمی را انتخاب کرده‌اند و یکدیگر را با اسامی شخصیت‌‌های سریال می‌نامیم.

می‌خواهم بگویم که سریال تا این اندازه توانسته است با مردم ارتباط برقرار کند که افراد خودشان را به جای شخصیت‌‌های اصلی آن می‌گذارند و با آن‌ها همذات‌پنداری می‌کنند.

بازی در سریال‌های تاریخی چه سختی‌‌هایی دارد؟

بازی کردن در سریال‌های تاریخی مشکلات خاص خودش را دارد. لوکیشن‌‌های این سریال‌ها مقتضیات ویژه‌ای دارد، لباس‌‌هایی که بازیگر باید بپوشد خاص است و گریم این کارها معمولاً سنگین است. تمامی این موارد باعث می‌شود که بازی کردن نقش‌‌های تاریخی سخت و طاقت‌فرسا باشد. امّا وقتی نتیجه کار خوب می‌شود و مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند، خستگی از تن عوامل خارج می‌شود.

این سریال چه جایگاهی در کارنامه حرفه‌ای شما دارد؟

«اصحاب کهف» اولین سریالی بود که من در آن حضور داشتم و با این اثر کارم را در تلویزیون شروع کردم. بنابراین، این سریال جایگاه خاصی در کارنامه هنری و ذهنم دارد. از سوی دیگر، مردم این سریال را دوست داشتند و هنوز هم مرا با نام ماکسیمیلیان می‌شناسند. این در حالی است که در سریال‌های مختلفی حضور داشته‌ام، امّا انگار این کار برای مردم جایگاه خاصی دارد. همه این مسائل باعث می‌شود که این سریال را دوست داشته باشم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500